علت طاسی لاروها سر بسته زنبور عسل

     

 

نوزادان طاس زنبور عسل مشکل نسبتاً شایعی است که شفیره های زنبور عسل در حال رشد را تحت تأثیر قرار می دهد. زنبورداران ردیف های خطی نوزادان بدون کلاهک را با لاروهای در معرض دید که هنوز در سلول هایشان در حال رشد هستند مشاهده می کنند . سلول‌های بدون کلاهک ، ناشی از تونل زدن پروانه‌های مومی بزرگ در زیر پوشش قاب هاست. زنبورهای کارگر برای یافتن محل لارو پروانه و خارج کردن آن از کندو ، کلاهک سلول ها را باز می کنند و پس از اتمام کار، درپوش ها را تعویض نمی کنند. عارضه بچه‌های طاس اغلب با رفتارهای بهداشتی که زنبورهای عسل برای کنترل بیماری ها و حفظ سلامت کلنی، انجام می دهند اشتباه گرفته می شود. هجوم کنه های واروآ یکی از علل شایع در بروز رفتارهای بهداشتی در زنبورهای عسل است.

علل نوزادان طاس
وچود نوزاد طاس علامتی برای وجود آلودگی قاب های مولد به پروانه مومی است. پروانه بزرگ مومخوار (Galleria mellonella) بزرگترین آفت قاب های کندو است، ولی در همین حال پروانه مومی کوچک (Achroia grisella) تأثیرگذاری کمتری بر کلنی وارد می کند. تونل هایی که لارو پروانه مومی در زیر پوشش لاروها ایجاد می کند، باعث تخریب گسترده کندو می شود. برای مقابله با این تهاجم ، زنبورهای عسل پوشش های سلولی را جدا می کنند، تونل های ابریشمی را پیدا می کنند و آفات ناخواسته را بیرون می کشند. یکی از علائم تشخیصی وچود لارو پروانه ، فرو رفتگی های پوشش لاروها در یک خطوط مستقیم است . به همین دلیل است که الگوهای طاسی معمولاً خطی هستند و شناسایی آنرا برای زنبورداران در طول بازرسی آسان می کند.

اگر الگوی طاسی نامنظم باشد اغلب ناشی از سایر مشکلات زیر است :
- وضعیت ژنتیکی : سلول‌های بدون کلاهک تصادفی ممکن است ناشی از یک کلنی با عملکرد ضعیف با استعداد ژنتیکی پایین‌ باشد. در این مورد ، تعویض ملکه یک گزینه مناسب است.
- کندوهای معیوب : کندوهایی که قاب های آنها خیلی نزدیک به هم قرار گرفته اند ممکن است باعث شود تا زنبورها با بازکردن درپوش سلول ها فضا بازتر کنند.
- سایر آفات : کنه های واروآ یک آفت رایج در کندوهای زنبور عسل است که منجر به رشد نوزادان بدون کلاهک می شود. عفونت شدید کنه تروپیلاالاپس نیز میتواند یکی از علل باشد.

آیا طاسی برای زنبورها مضر است؟
بچه طاس برای زنبورهای عسل یک مشکل جزئی در نظر گرفته می شود. با این حال رشد زنبورها در این شرایط ایده آل نیست زیرا در حالی که زنبور معمولاً به سن بلوغ می رسد، ممکن است کوچکتر، بدشکل یا مدفوع لارو به آن چسبیده باشد.
مانند بسیاری از مشکلات زنبور عسل، کندوهای قوی معمولاً با مشکل اساسی مقابله می کنند. کندوهای ضعیف که با سایر بیماری ها یا تهدیدها دست و پنجه نرم می کنند، از بین بردن هجوم شب پره موم چالش برانگیزتر خواهد بود.

نوزادان طاس در مقابل رفتار بهداشتی
طاسی زمانی اتفاق می افتد که زنبورهای کارگر به دلیل وجود لارو پروانه مومی، پوشش سلول های نوزاد را جدا می کنند. رفتار بهداشتی در زنبورهای عسل شامل شناسایی، برداشتن و برداشتن نوزادان بیمار یا انگلی قبل از شیوع بیماری است.در حالی که نوزادان طاسی الگویی با خط مستقیم دارند، رفتارهای بهداشتی تصادفی به نظر می رسد. نوزادان طاس معمولاً دارای دیواره های جانبی برجسته هستند که کمی بالاتر از سایر نوزادان مهر و موم شده است. این با سلول های بدون کلاهک ناشی از حضور کنه های Varroa و Tropilaelaps متفاوت است .

چرا زنبورها بچه های طاس را جمع نمی کنند؟
تحقیقات محدودی در مورد اینکه چرا زنبورهای عسل بچه های طاس را جمع نمی کنند وجود دارد. یک فرضیه جالب این است که زنبورها به دلیل کمبود فرمون که آنها را وادار به انجام این کار می کند، سلول ها را دوباره مهر و موم نمی کنند.

    

صحنه ای از حضور لارو بید موم خوار و تخریب و آسیبی که به کلنی وارد می سازد

چگونه می توانم تفاوت بین بچه طاس و ساکبرود را تشخیص دهم؟
در یک نگاه، نوزادان ساکبرود1 و طاس با سلول های بدون کلاه خود شبیه به هم به نظر می رسند. اما بر خلاف ساکبرود، نوزادان طاس در هر سلولی که در معرض آن قرار گرفته اند، لاروهایی با ظاهر طبیعی خواهند داشت، با ویژگی های منظم و چشم های شکل گرفته.

؛؛  بیماری Sacbrood را از اینجا مشاهده کنید !

هیچ درمانی برای نوزادان طاس وجود ندارد. زنبورداران باید علت مشکل، پروانه موم را بررسی کنند و تصمیم بگیرند که آیا اقدام لازم است یا خیر.کندوهای سالم با جمعیتی قوی معمولاً می توانند تهدیداتی مانند پروانه مومی و لاروهای آنها را از بین ببرند ولی کلنی های ضعیف ممکن است به کمک زنبوردار نیاز داشته باشند. 

 پینوشت :
1 - ساک برود (Sacbrood) یک بیماری ناشی از ویروس است و معمولا منجر به تلفات شدید نمی شود. بیشتر در نیمه اول فصل پرورش مولد دیده می شود. اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد زیرا معمولا فقط درصد کمی از نوزادان را تحت تأثیر قرار می دهد. زنبورهای بالغ، لاروهای آلوده را به سرعت تشخیص داده و حذف می کنند. نوزادان مبتلا ابتدا به رنگ خاکستری و در صورت عفونت شدید قهوه ایی یا سیاه می شوند. آنتی بیوتیک ها تاثیر چندانی بر این بیماری ندارند.